Dagens Nyheter

1 okt. 2014

Nyhetsflödet onsdag den 1 oktober


Gud och sex: Sambo – varför inte?
- Olof Edsinger i Efter Kristus - "I två artiklar har vi nu stannat upp inför det som är kärnan i den bibliska äktenskapssynen: att utifrån instiftelseorden i Första Moseboken bli ”ett kött” och att offentligt ingå ett förbund inom vilket gemenskapen med vår man eller hustru kan blomma (se 1 Mos 2:24; jfr Matt 19:4-6).
Samtidigt har jag i många sammanhang mött argumentet att Guds ord inte alls är så tydlig när det gäller dessa saker. ”Står det verkligen i Bibeln att sex bara hör hemma inom äktenskapets ramar?”, har jag hört människor fråga. ”Och hur kan vi vara så säkra på det här med äktenskapets ingående – det finns väl inte någon äktenskapsritual vare sig i Gamla eller Nya testamentet?”


Främlingsfientlighet bland kristna
- Människor och tro P1 - "Det finns en växande främlingsfientlighet bland kristna i Sverige och det går inte ihop med kristen tro. Det menar pastorn och debattören Stefan Swärd.
Stefan Swärd har väckt en het debatt bland Sveriges kristna om hur kristna bör förhålla sig till flyktingpolitiken. Hör honom debattera frågan med Daniel Forslund från den kristna tankesmedjan Aletheia." 


I mötet med Ingemar Hedenius
- Martin Helgesson på Credoakamins hemsida - "Ingemar Hedenius liv spänner över 74 år, från 1908 till 1982. Han växte upp i en läkarfamilj i Stockholm som barn till två religiösa föräldrar. Som tonåring vände han sig mot föräldrarnas ljumma förhållningssätt till tron. Samma radikalitet präglar senare hans uppgörelse med kristen tro, när han som ateist vänder sig mot vad han uppfattade som intellektuell omoral och ljumhet bland teologer och ’vanliga kristna’. Som 28-åring disputerade Hedenius i filosofi vid Lunds universitet, elva år senare blev han professor i praktisk filosofi i Uppsala. 1949 inleddes hans mest berömda period med boken Tro och vetande, som också gett namn åt en av vår tids stora kulturdebatter."


Forskere vender ryggen til kristenforfølgelser

- Kristeligt Dagblad - "Politisk korrekthed og akademisk uvilje nævnes fra flere sider som årsag til, at der aktuelt ikke er dansk forskning om forfulgte kristne i Mellemøsten.
"Kristenforfølgelser i Mellemøsten og kampen for tros- og religionsfrihed er blandt de største internationale problemer lige nu. I den danske andedam glemmer vi ofte, hvor stor en rolle religion spiller for, hvordan samfund hænger sammen. Det skal vi blive langt bedre til at forstå,"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar