Dagens Nyheter

22 okt. 2014

Nyhetsflödet onsdag den 22 oktober

Abort och trafficking kan inte jämföras
- Stefan Gustavsson och Thomas Idergard i Svenska Dagbladet - "Nu hävdar ett antal styrelseledamöter hos Humanisterna (18/10) att arbete mot trafficking hör samman med förordandet av abort, genom att det i båda fallen handlar om kvinnans rätt till sin kropp. De signalerar därmed att alla som är tveksamma till abort inte är välkomna i arbetet mot trafficking.
Vilken slags samhälle får vi om vi ska odla den attityden; endast den som tycker som majoriteten eller som samhällets rådande eliter är välkommen med sitt engagemang för utsatta människor? Vi för vår del önskar ett samhälle där vi så långt möjligt kan stå tillsammans i arbete mot förtryck och lidande...
Argumentet om självbestämmande över sin kropp är grundläggande för traffickingfrågan, men fungerar inte som utslagsargument i abortfrågan. Där är ju ytterligare en kropp involverad: barnets kropp. Både kvinnan och fostret är ”skyddsvärda individer” (SOU1989:51). Det är detta faktum som gör att det uppstår en etisk diskussion om och när abort kan vara berättigat, en diskussion som aldrig uppstår om trafficking. Det är två frågor som inte kan jämföras."

Ett hjärta slår inuti det ofödda barnet
- Tommy Dahlmans blogg - "Ett hjärta slår inuti det ofödda barnet. Hon är läkare och trebarnsmamma. Hon berättade att antalet tonåringar som söker hjälp för abortering av foster ökat markant under hennes tid som doktor. Så här säger hon i ett samtal med mig: ”När jag sitter framför en mycket ung kvinna som vill ta abort tänker jag att jag har två patienter. En född och en ofödd. Jag vill inte rädda den ena genom att ta bort den andra. Jag gör vad jag kan för att bärga båda.”
Hon berättar vidare:
”En ung kvinna var fast bestämd. Hon skulle ta abort eftersom ett barn inte passade in just då, vare sig praktiskt, ekonomiskt eller känslomässigt.
Jag frågade:
-Är du helt säker, du kan nämligen inte ångra dig? Hon svarade med ett ansträngt ansiktsuttryck att hon hade bestämt sig.
Jag sa då:
-Jag kan ta ett ultraljud, har du sett ditt foster? Det hade hon inte.
Jag frågade:
-Vill du se? Efter en stunds tystnad sa hon ett svagt ”ja!” Jag ordnade ultraljudet och den unga kvinnan fick se sitt foster i sin egen mage på TV skärmen. Fostret rörde på sig. Då ägde en märkbar förändring rum hos kvinnan: -”Är det mitt barn?” Jag svarade – ”Javisst!” Kvinnan replikerade: ”Det barnet ska jag föda!”

Human avlivning och överlevnadsrisk
- Lukas Berggren i Världen idag - "Det är drygt tre år sedan berättelserna om foster som överlevde aborter nådde allmänheten. Frustrerade och uppgivna barnmorskor berättade om den maktlöshet de kände inför att lämna aborterade foster att självdö i sköljrum. En anonym sjuksköterska sa då följande till Dagens Medicin: "Det känns fruktansvärt att låta fullt friska foster ligga och dö framför våra ögon, men vi kan ingenting göra. Eller rättare sagt: vi får inte göra någonting. I så fall bryter vi mot lagen." Hon fortsatte: "Det kan pågå upp till en timme. Alla tycker att det är jätteobehagligt. Folk slutar på grund av det här". Berättelserna resulterade i att både socialministern och Socialstyrelsen lovade att se över riktlinjerna, men än har ingenting hänt."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar