Dagens Nyheter

24 okt. 2014

Nyhetsflödet fredag den 24 oktober

Sverige hamnar i diktaturers sällskap
- Fredrik Malm i Svenska Dagbladet - "Jag ser gärna en palestinsk stat bildas. Men inte under nuvarande omständigheter när det saknas fredsavtal med Israel och Hamas har upprättat fullblodsdiktatur på Gazaremsan.
Stefan Löfven aviserade i regeringsförklaringen att Sverige ska erkänna staten Palestina. Utrikesminister Margot Wallström kommenterade beskedet för TT så här: ”Vi är i gott sällskap, över 130 länder har redan erkänt Palestina. Vi tycker att det är en viktig åtgärd och signal för att åstadkomma en tvåstatslösning.”
Påståendet att över 130 stater har erkänt Palestina är ett argument som ofta upprepas i debatten. Men stämmer det? Och vad är ett ”gott sällskap” i detta sammanhang, som utrikesministern refererar till?
Jag har låtit Riksdagens utredningstjänst titta närmare på erkännandena av Palestina. I listan hos Palestinas FN-mission förekommer åtta erkännanden från EU-länder. Men i sju av fallen tycks det handla om en FN-omröstning år 1988 om palestinskt medlemskap i Unesco, vilket inte är samma sak som att erkänna en statsbildning. Sex av dessa sju länder (Malta undantaget) var vid tidpunkten för erkännandena kommunistiska diktaturer i östblocket. I EU har endast Cypern erkänt Palestina, medan resterade 27 medlemsstater inte har gjort det."

Möjligheten att ”bara få vara”
- Martin Alexandersson i Efter Kristus - "Allt ska vara så effektivt. Jag ska vara så effektiv. Vi ska vara så effektiva. Måste jag vara effektiv inför Gud?
Abraham Lincoln (var det väl?) myntade begreppet ”tid är pengar” och idag har vi alla fullt upp. Pengar är inte den stora bristvaran utan tid. Även om vi nog har mer tid än tidigare (med tidsbesparande hjälpmedel som dammsugare, mikrovågsugn eller tvättmaskin) så fyller vi den med allt mer och blir mer och mer stressade. Den finske författaren Tommy Hellsten har myntat uttrycket ”almanacksosis” som en definition för alla oss som vill visa vår välfyllda almanacka för att på så sätt säga ”kolla vad mycket jag har inbokat – jag måste vara en värdefull person”. Eller med andra ord: har du mycket att göra är du lyckad och värdefull och har du inte mycket att göra är du misslyckad och värdelös. Därför blir också vilan och ”att bara vara” en knepig sak. Vi vill ju vara värdefulla och därför försöker vi också få vilan att bli produktiv. ”Nu när jag ska kolla på TV så ser jag en dokumentär så att jag lär mig något”, ”nu när vi ska på semester åker vi till Frankrike så att jag kan damma av min franska” eller ”nu när jag ska på semester tar jag med mig den där traven böcker som jag inte har hunnit läsa under terminen”. Allt ska vara effektivt och produktiv och den ickeproduktiva vilan lyser ofta med sin frånvaro."

Skatt på hjälpsamhet
- Lukas Berggren i Världen idag - "Skatt är inte bara ett sätt för stat, landsting och kommuner att samla in pengar till den verksamhet man bedriver. Det är också ett effektivt redskap för att styra människors beteenden. Höga skatter höjer trösklar, låga skatter sänker trösklar. Höga miljöskatter gör det kostsamt att smutsa ner, vilket bidrar till mindre intresse för miljöförstöring. Resultatet blir en bättre miljö. Höga skatter på alkohol och tobak gör det dyrare, och därmed mindre attraktivt, att använda sig av den sortens produkter. Låga skatter på arbete gör det mer intressant att arbeta, eftersom en större del av lönen kommer arbetstagaren till del.
Mot bakgrund av detta är det obegripligt varför regeringen i sin höstbudget föreslår att avdragsrätten på gåvor till hjälpverksamhet ska slopas. Rimligen leder den slopade avdragsrätten, det vill säga skattehöjningen, till att intresset för att ge till hjälpverksamhet minskar. Det omvända, att avdragsrätten lett till ökade intäkter för hjälporganisationer, har märkts tydligt de senaste åren."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar