Dagens Nyheter

27 mars 2015

Nyhetsflödet fredag den 27 mars

”Jag hatar inte muslimer – utan det muslimska regelverket”
- Dagen - "Min utgångspunkt är bibelordet att ”Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta har ni gjort mot mig”, säger hon när jag når henne på telefon för en uppdatering om läget.
När vi möttes för några år sedan berättade hon om sin uppväxt i Turkiet, med en farmor som kunde berätta om folk­utrotningen 1915, och hur hennes familj blev tvingad att fly då hon själv var 15 år. Redan före fyra års ålder hade hon utsatts för flera övergrepp, som kristna bland muslimer blev de utsatta.
– Jag är inte fanatisk, jag hatar inte muslimer, inte alls, men jag hatar det muslimska regelverket som vill barbari och sadism, säger hon och ser som en av sina uppgifter att även berätta om hur kristna förföljs för sin tro.
Just nu känner hon starkt för de unga kvinnor som befriats ur IS. Hitintills har de fått loss 262 svår traumatiserade kvinnor.
– Alla har gråtit mot min axel. Jag är sjuksköterska, trauma­terapeut och kvinna, jag känner mentaliteten och kan språket, jag kan hjälpa bäst och det är min skyldighet att göra det, säger hon.
En kvinna berättade gråtande att hon ”dött 280 gånger”. Hon kunde inte ta ordet våldtäkt i sin mun."

Mikrofonen kastad i golvet
- Marcus Birros blogg - "När jag var ung ville jag berätta för hela världen att jag fanns. Jag ville visa världen mitt hjärta, få dem att upptäcka att mitt hjärta var värdefullt, vackert, värdigt och speciellt. Jag skrev, sjöng, drack och ramlade in och ut överallt.
Det där gav egentligen aldrig med sig. Jag fortsatte att skrika högt men gråta tyst. Jag fortsatte att inte få ihop de här två bitarna av min värld. Dels ville jag skriva mig till en plats där alla visste vem jag var, och dels ville jag sitta under en träd i Toscana och bara få finnas till för några få, för Gud, för skrivandet, för den lätta smekande brisen i de höga träden.
Under några år vann namnet över själen. Jag syntes mycket och överallt. En del var riktigt roligt, annat nedbrytande och hemskt.
De sista månaderna har något hänt.
Min själ har stillat sig. Jag vill inte vara där alla andra är. Jag vill inte ha främlingarnas godkännande. Jag behöver inte flina upp mig framför folk som allra helst skulle vila sparka mg mellan benen. Jag behöver inte vinna över människor jag inte vill ha att göra med.
Jag behöver inte heller berätta för världen om allting som händer. Mitt inre liv har vuxit. Min inre människa har fått större plats. Världen och dess outsägliga och oändliga hunger går aldrig att mätta. Medias svarta hål har mig inte längre i sin makt. Det är en stor befrielse."

Håll hårt i kvasten
- Hemmets Vän - "Nu har Kristdemokraterna chansen och med tre allianskvinnor i ledningen kanske också en del kan hända med orättvisa kvinnolöner, orättvist inflytande i näringslivet och mycket annat. Det behöver städas ut en hel del unkenhet i olika garderober framöver. Den nya partiledningen kan säkert bidra med en hel del sopande om man tillsammans håller tillräckligt hårt i kvasten."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar