Dagens Nyheter

23 mars 2015

Nyhetsflödet tisdagen den 24 mars

När får ett barn ett människovärde?
- Ruth Nordström i Världen idag - "Jag samtalade nyligen med en mamma som berättade att hennes barn hade frågat om abort. Abortfrågan är komplex och komplicerad. Hur förklarar man vad abort är – för ett barn? Hur motiverar man skälen för abort – för ett barn? Pojken hade frågat: ”Varför vill mammor göra abort?” varpå mamman svarade: ”därför att mammorna vill slippa barnet.” Pojken funderade över svaret. Och frågade: ”men mamma, varför får man göra abort?” Och mamman svarar: ”därför att barnet är så litet.” Då blev det svårt för pojken. ”Men mamma, är det inte de små barnen vi borde skydda”?
Pojkens fråga hänger kvar. Och väcker en annan fråga. När får ett barn ett värde – ett människovärde?"

Låt Bibeln förbli norm
- Lars Borgström i Dagen - "Bibeln gäller som norm i såväl "grundläggande frågor" som i enskilda, konkreta frågor. Det skriver prästen Lars Borgström i replik till Joel Halldorf....
Resonemanget blir alltså i verkligheten: Eftersom församlingarna är olydiga på ett område så går det inte att upprätthålla den bibliska ordningen på ett annat område heller. Men en synd legitimerar inte ytterligare synd! Då man insett att överträdelse redan skett på ett område borde slutsatsen istället bli: Låt oss omvända oss och återgå till den bibliska ordningen också där! "

Det pågår ett teologiskt krig och startskottet sköts inte iväg igår
- Tommy Dahlmans blogg - "Men jag behöver kanske förtydliga:  Jag har inte skrivit att jag ska starta något som helst krig. Det har jag inte förmåga till. Men att det blåser upp till teologiska uppgörelser på flera punkter är ganska klart och de som driver fram detta krig är inte jag. Jag är endast en individ som försöker följa med i vad som sägs och skrivs och gör därefter mina analyser. Kriget däremot kommer ifrån helt andra plattformar där det finns en ideologisk samsyn och vilja att förändra den teologi som en gång satte mitt liv i brann. Och som för några år sedan förnyades hos mig. Denna teologi är förhärskande i den värd som den svenska pingströrelsen är kopplad till. Att det ifrån olika ledarspalter och ifrån teologiska nätverk och teologiska högskolor i Sverige  pågår en markant gliding bort från den pentekostala teologin i frågor om bibelsyn, homosexualitet, andens dop, de övernaturliga nådegåvorna, Israel och uppryckandet är bara några ämnen som kan nämnas.
I den karismatiska världen växer nu i Asien, Latinamerika och Afrika på ett sätt som vi aldrig någonsin har skådat. I Sydkorea, som inte är ett u-land, är 30 % frälsta nu. I Kina som är en av världens största ekonomier är väckelsen så påtagligt att det i dag finns fler än 200 miljoner frälsta människor. Jag kunde ta fram många fler exempel.  Men det finns en sak gemensamt med dessa exemplen. De har en helt annan teologisk agenda än den vi sysslar med i Sverige."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar