Dagens Nyheter

31 mars 2015

Nyhetsflödet onsdag den 1 april

Spindeln i nätverket: Folkungakyrkan
- Sändaren - "För tre år sedan flyttade baptistförsamlingen Elimkyrkan från sin gamla kyrka på Östermalm, sålde kyrkan till Zlatan Ibrahimovic, och påbörjade inflyttningen till dåvarande Salemkyrkan på Södermalm. Flytten gav nya möjligheter, en ny stadsdel och en ny kapacitet på 500 personer i stället för 150 personer, men även stora utmaningar...
Församlingen tog det nya namnet Folkungakyrkan — men namnet Elimkyrkan har ändå levt kvar, fast på ett annat sätt. Stefan Swärd leder kyrkonätverket Elimkyrkan som i dagsläget rymmer sex olika församlingar runtom i Stockholm. En av dem är den franskspråkiga församlingen Ambassadeurs du Christ, en annan är den mångkulturella församlingsplanteringen i invandrartäta Skärholmen. Nu siktar man  på att bli ännu fler.
— Vi har som mål att bli tio församlingar till 2020. Vår vision är att bedriva mission i Stockholm genom att plantera nya församlingar. De vi når i Skärholmen skulle aldrig komma på en gudstjänst i den här kyrkan, mitt i stan, och vi skulle inte nå några rysktalande om vi inte hade gudstjänster på ryska, till exempel, säger Stefan Swärd som samordnar hela församlingsnätverket."

Mycket snack och lite hockey
Mycket snack och lite hockey
- Paul Widen  i Nyheter från Israel - "Den gångna helgen ingick Israel och den Palestinska myndigheten ett informellt avtal, enligt vilket Israel betalar ut de sedan flera månader frysta skatte- och tullintäkterna som man är skyldig den Palestinska myndigheten. Utbetalningen sker i utbyte mot att säkerhetssamarbetet mellan parterna fortsätter som förut, samt att den Palestinska myndigheten i nuläget inte inger en stämningsansökan mot Israel i den Internationella brottmålsdomstolen i Haag (ICC). Som många förutsåg valde Israel att skjuta på det inrikespolitiskt opopulära beslutet tills efter nyvalet. På ett ytligt plan ter sig den Palestinska myndighetens motprestation mer överraskande, men detta är förmodligen bara en schimär menad att få den israeliska eftergiften till palestinierna att se ut som en palestinsk eftergift till Israel...
Den senaste i raden av akuta spänningspunkter mellan Israel och det palestinska styret på Västbanken tycks alltså ha fått sin lösning. Ingen klar vinnare kan utropas efter denna omgång, men status quo har säkerställts, åtminstone tills nästa kris bryter ut."


Kyrkan ska vara P.Å.S.K.
- Emmanuel Bäckryd i Dagen - "Kyrkan ska inte bara fira påsk, hon bör vara P.Å.S.K: P­olitisk, Åtskild, Sårbar, Kritisk. Det skriver läkaren och teolog Emmanuel Bäckryd....
Den kristna församlingen är politisk, för den kristna tron handlar inte enbart om inre upplevelser och privata känslor/åsikter. Den kristna tron har en omistlig social dimension, ja, den kristna kyrkan är till sitt väsen en politik, det vill säga en alternativ gemenskap som i samhällets mitt ska förkroppsliga vissa specifika värden. Men denna ”politik” får inte kopplas till ett specifikt politisk parti, för den kristna kyrkan ska nämligen vara åtskild."
Ett liv utan godhet
- Nathan Shachar i Dagens Nyheter - "På 1930-talet satte många svenskar sitt liv på spel för goda saker: Spanien, Abessinien, Finland. 1970 gjorde ingen det. De som gör det i dag gör det för att mörda civila och slå sönder fornminnen. Tre tidpunkter – och tre olika sorters samveten.
Radikalerna hånade ofta ”borgare” och ”knegare” när de skänkte en slant till nödlidande: ”Det gör de bara för att döva sitt samvete”, hette det. Alternativet – personer vars samveten lämnade dem i fred – skrämde dem inte. Samveten är inga lufttomma rum. Den som inte tror på något kommer inte att höra av sitt samvete. Samvetets innehåll kommer från familjen, skolan och religionen, tre livsmakter på reträtt, bespottade av min generation.
Nu stöder Volvo Indiens fattiga; GB Glace, Ikea och godisindustrin stöder andra behjärtansvärda ändamål, ofta till komikens gräns. Våra företag skiner av godhet, men hur goda är vi? Det finns säkert många svenskar också i dag som är redo att dö, och leva, för en god sak. Men vi talar inte om sådant. Att alls orda om karaktär, offervilja, värdighet – för att inte tala om godhet – gör ett antikverat, pinsamt intryck. Det som mer än något annat definierar en grupp människor är det de inte kan tala om."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar