Dagens Nyheter

3 mars 2015

Nyhetsflödet onsdag den 4 mars

Pingst i Lund öppnar för icke-döpta
- Dagen - "Frågan om vem som kan bli medlem i en pingstförsamling är ständigt aktuell. Ska man vara döpt? Och när ska dopet i så fall ha skett?I Lund har man nyligen röstat i frågan och en ändring av stadgarna kan stå för dörren.
Frågan om vad som krävs för att få bli medlem i en pingstförsamling har gått het under många år. I början av 2011 tog Pingst FFS beslutet att centralt göra en utredning av medlemsbegreppet och komma med ett förslag till en alternativ församlingsordning.
Ändå är det fortfarande långt i från alla församlingar som landat i frågan. Några står fast vid den klassiska synen inom pingst att man bör vara troendedöpt för att ingå i församlingens matrikel. Andra godkänner även barndopet som ett giltigt medlemsgrundande dop medan en tredje grupp helt skiljer dop och medlemskap åt. Det är det senare alternativet som pingstförsamlingen i Lund lutar åt."

Att vila i något bestående
- Marcus Birro i Världen idag - "I en tid där livet skenar, när förändringarna går så snabbt, är det en frid och en välsignelse att få vila i något bestående.
Min chans att få förbi levande går via Jesus. Min chans att få känna livet på livets villkor, med allt det ösregn, den smärta, det lidande och den ljuvlighet som är livets villkor, går via mod och Guds frid. Jag får inte glömma det. Jag behöver påminna mig om det när jag på morgonen går upp som en patetisk general och slänger upp stora kartor över mitt liv på det stora bordet och själv försöker planera vilka vägar jag ska gå, vilka fiender jag ska attackera, vilka stigar och snår jag absolut måste försöka undvika.
Mitt liv är inte mitt liv. Mitt liv är en kärleksvilja i ett gudomligt hjärta, och när jag kapitulerar inför detta faktum kan jag vakna i trygg förvissning om att jag inte behöver de där kartorna, de där målen, de där storslagna erövring­arna.
Jag kan inte på egen hand vinna en seger som redan är vunnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar