Dagens Nyheter

2 mars 2015

Nyhetsflödet tisdag den 3 mars

Är den Katolska kyrkan ingen kristen kyrka?
- Tommy Dahlmans blogg - "Innebär detta att jag inte ser några teologiska svårigheter inom den katolska trosläran? För mig som är uppvuxen och formad av en evangelisk och pentekostal teologi finns det områden som jag ser problematiska men jag är inte beredd att gå så långt att jag kan hävda att den katolska teologin inte är en kristen teologi. Jag inser nämligen att om jag gör det måste jag utesluta de allra flesta kyrkor som jag har lärt mig att kalla för syskonkyrkor och jag anser inte mig själv äga något sådant mandat.
Vad jag dock vill ansluta mig till är den kraftkristendom som växer över världen och som pingströrelsen och trosrörelsen (för att nämna ett par samfund) är intimt sammanvävd med. I Sverige är jag mer oroad över den liberalisering och sekularisering som pågår inom de evangelikala kyrkorna  och som på sikt kan komma att gröpa ur evangeliets sälta, något som den världsvida karismatiska rörelsen är främmande inför. I det fallet väljer jag hellre den Katolska kyrkans värdekonservativa teologi än en, visserligen evangelikal,  men på sikt utslätande troslära."

Religionens positiva bidrag till världen
- Carl-Henrik Jaktlund i Dagen - "Bo Rothstiens försök till mytologisk tes faller platt.
I debatter renodlas ofta det egna argumentet. Andra aspekter göre sig icke besvär, de får andra personer tillföra in i samtalet.
Tillämpar man tunnelseende kan man dock i alla fall undvika att även ta på sig skygglappar.
Men Bo Rothstien, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, blockerade i söndagens Dagens Nyheter allt som kunde störa den tes han ivrigt önskade bevisa: ”Religion bidrar inte till ett bättre samhälle”.
För att lyckas med det stängde han helt ute de många historiska exempel som tydliggör motsatsen, exempelvis de svenska väckelserörelsernas bidrag jämte arbetar- och nykterhetsrörelserna under 1800- och 1900-talet.
I ett bredare världsperspektiv kan även nämnas hur den kristna kyrkan gått i bräschen för sjukvård och utbildning samt gett underlag till god lagstiftning rörande bland annat etik och moral. Och om sanningen är av betydelse är det svårt att gå förbi de vägröjande insatser som religiösa företrädare såsom Martin Luther King, Mahatma Gandhi, Moder Theresa och Nelson Mandela haft för såväl enskilda människor som samhällens utveckling."

Vad säger islam själv?
- Utdrag ur en längre artikel på Krister Renards hemsida -  "Islams heliga skrifter befaller varje muslim att delta i eller stödja den s k jihad, som innebär utbredning av islam genom hot om krig eller krig. Jihad innebär att utbreda islam över hela världen och lägga hela världen under islams välde (både religiöst och politiskt — islam är till största delen ett politiskt/ideologiskt system och i andra hand en religion).
Beträffande jihad så skiljer islam mellan stora och lilla jihad. Stora jihad innebär att strida mot sin synd och mot sina inre demoner, medan lilla jihad är den krigiska jihad, som omnämns i föregående stycke. Enligt den politiska korrekthetens version av sanningen är den krigiska jihad en obetydlig, underordnad del av islam, medan stora jihad (den fredliga jihad) är den som är viktig för en muslim. Detta verkar inte speciellt trovärdigt med tanke på att i min version av sharíalagen så ägnas endast ca en kvarts sida åt stora jihad, medan nästan 10 sidor handlar om lilla jihad (den krigiska). I sharíalagen o9.8-9, kommenteras jihad på följande sätt:
    "Kalifen för krig mot judarna, de kristna och zoroastrer [en gammal persisk, idag nästan utdöd religion] tills de blir muslimer eller betalar jizya [en straffskatt som icke-muslimer får betala när de bor i muslimska länder].
    Kalifen strider mot alla andra folk tills de blir muslimer."
Enligt vissa tolkningar måste kalifen först erbjuda det land eller område han tänker erövra att frivilligt gå in under islam. Vägrar de att göra detta återstår bara krig.
Kristna och judar och zoroastrer får således behålla sin religion om de underkastar sig islam och betalar jizya och lever som s k dhimmis (förklaras i mitt lilla islamlexikon — länk i början av denna artikel) i ett herre-slav-liknande förhållande till muslimerna. Övrig befolkning i erövrade länder måste bli muslimer eller dö. Det IS (Islamska Staten) tillämpar just nu i de områden de erövrar är exakt i enlighet med detta. När vi läser om hur de korsfäster och stympar människor följer de bara Koranens (och andra islamska heliga skrifters) befallningar. Sura 5:37 säger t ex:
    "Deras lön, som bekämpa Gud och hans apostel och anstifta ofärd på jorden, varder blott, att de dödas eller korsfästas, eller att deras händer och fötter avhuggas korsvis, eller att de förvisas ur landet. Detta varder deras skam i detta livet och i det tillkommande väntar dem ett förskräckligt straff."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar