Dagens Nyheter

28 mars 2015

Nyhetsflödet söndag den 29 mars

Religioner inte på väg att dö ut- Roland Poirier Martinsson i Världen idag - "Sedan Newtons Principia kom ut i fransk översättning 1759 har det funnits ett stråk inom västerländsk kultur som väntat på att rationalitet ska radera den mänskliga tron på Gud. Författaren själv, Sir Isaac Newton, såg snarare i gravitationsteorins ordnande av universum ett gudsbevis och den som följer fysikens utveckling sedan upplysningen finner lika lätt argument för en skapare som motsatsen–om man med en skapare menar något så neutralt som att naturen uppstod till följd av något utanför naturen som tycktes ha en tanke med vad den orsakade.
Det var förmodligen ingen tillfällighet att den första teoretiska formuleringen av Big Bang-teorin gavs av astronomen och den katolske prästen Georges Lemaître. Det är definitivt ingen tillfällighet att en stor del av det vetenskapliga samfundet i grund och botten känner missnöje med den teorin – den är misstänkt lik en skapelseberättelse.
Årets siffror från den återkommande Status of Global Christianity tyder också på att de som hoppas på religionernas död får fortsätta vänta."


Emanuel Karlsten: Jag fick en renare bild av vad som är Gud- Dagen - "Du växte upp inom Frälsningsarmén, hade du någon barnatro?
– Ja, den var otroligt stark. Jag sökte egna upplevelser och jag brottades tidigt med hur man lever ut och tar konsekvenserna av tron. I gymnasiet var jag väldigt tydligt kristen på skolans intranät. Jag ville alltid ta debatten, och älskade apologetik, att intellektuellt kunna försvara min tro.
Hade du några andliga upplevelser?
– Ja, jag hade tidiga gudsupplevelser där jag kände att det fanns en andlig värld. Bland annat på ett läger som Ungdom med uppgift ordnade när jag gick i mellanstadiet. Men sen efter lumpen kände jag ett behov av att pröva hela min barndomstro och bestämde mig för att åka till Zambia. Jag åkte ensam till en av Frälsningsarméns missionsstationer och jag ville att det skulle vara tufft. Jag ville vara nära livets nerv för att jag skulle se vad jag hittade där. Det blev den största brytpunkten för mig, som gör att jag aldrig kommer kunna vända ryggen från Gud. I Zambia lever folk nära den andliga världen. Där fick jag en renare bild av vad som är Gud och vilka konsekvenser det ska få hos mig."



Polarteam i Finnmark
- Perleportalen (Norge) - "Med nye korpsledere i Vardø, Vadsø og Kirkenes, og med et flunkende nytt Dynamo Polar team, er det duket for en revitalisering av Frelsesarmeens aktivitet i Finnmark.
I helgen besøkte både kommende korpsleder og Dynamo-leder Finnmark for å sondere. De kjente på pulsen, og tok med seg tanker og inntrykk hjem for å jobbe videre med dem i visjon, drøm og bønn.
Bilden: Det blåste friskt da Frank Gjeruldsen, Karine Morelle og Ida Amalie Helgesen tok pulsen på Finnmark i helgen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar