Dagens Nyheter

13 juni 2015

Nyhetsflödet lördag den 13 juni

Det är sommar, sägs det. Tro det inte!
- Marcus Birro i Inblick - "I natt fick jag gå upp och stänga ventilen. Det drog iskallt. Jag frös under täcket. Den yttersta tiden tänker jag mig alltid som ett helt år, fast bara med tre årstider. Den yttersta tiden hoppar över sommaren. Kanske är det vad vi upplever. Våren, en kvart lång med blomster och vitsippor, dyker rakt ner i kärret, rakt ner i vinterns dike, kanar möjligen via hösten först.
Den sista tiden har jag känt mig närmare Gud men längre ifrån andra kristna. Vem är det då som drar och åt vilket håll? Det är svåra frågor. Jag är så stolt och glad att få chansen att skriva om dem i Inblick. Att faktiskt få visa att en troende är ofullständig.
Vår ljumma kristna medelklass riskerar att helt slipa bort allt som skaver, all synd och alla syndare. Vi läser om dem, vi tänker på dem, vi skänker en slant till dem. Men sanningen är ju att vi är syndare. Du också. Vi alla. Vi umgås inte med dem, vi ÄR dem.
Jag är här med det jag har. Och jag är här med det jag inte har. Endast så kan vi mötas som hjärtan och medmänniskor…"

Så stort är givandet i svenska frikyrkor
- Dagen - "Offer, tionde, kollekt. Kärt barn har många namn.I veckans dokument har Dagen tagit tempen på givarviljan i 25 svenska frikyrkor. Resultatet visar att snittet ligger långt från de tio procent av lönen som det predikas om....
Exakt hur mycket var och en bör ge sägs sällan från talarstolen. Men de flesta frikyrko­församlingar menar att tio procent av inkomsten är en bra, biblisk princip att leva efter.
Men Dagens genomgång visar att medlemmarna i de 25 största frikyrkoförsamlingarna (där pingstförsamlingar utgör en majoritet) ligger långt från ett givande på tio procent.
När insamlade pengar och kyrkoavgifter läggs ihop och slås ut på antalet medlemmar landar siffran på ungefär 4 000 kronor per person och år."

Välkända Frälsningsarmén lägger ej ner
- My Newsdesk - "Välkända Frälsningsarmén lägger ej ner. Det är det lilla samfundet "Svenska Frälsningsarmén" som upphör.
Den okända "Svenska Frälsningsarmén" beslutade i helgen att upphöra som organisation. "Svenska Frälsningsarmén" bildades i Sundsvall 1905, som en utbrytargrupp ur Frälsningsarmén.
Den välkända Frälsningsarmén, det samfund som alla tror är  "Frälsningsarmén", tillhör internationella The Salvation Army, som bildades 1865 i London av William Booth och finns i över 125 länder.
Genom åren har olyckliga namnförväxlingar skett och riskeras även denna gång."


Uskyldig
Fra Jostein Nielsen blogg - "Dersom Johannes har gjengitt hele dialogen mellom Pilatus og Jesus som fant sted før Pilatus trakk sin konklusjon, må landshøvdingen ha hatt en sterk indre overbevisning når han etter så kort tid kan gå ut igjen til folkemengden å proklamere:  «Jeg finner ingen skyld hos denne mannen."

 Iraq: Despite Thousands Fleeing ISIS, Churches Are Full Of New Believers
- Prophesy News Watch  - "Hundreds of thousands of Christians have been forced to flee Iraq as Islamic State continues to tighten its grip, but still people are turning to Jesus, a church leader has told Christian Today."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar