Dagens Nyheter

24 juni 2015

Nyhetsflödet onsdag den 24 juni

Biblisk helhetssyn på kvinnan
- Dagen - "Vi tror att ojämlikheten mellan man och kvinna inte tillhör Guds skapelsetanke utan är en del av förbannelsen, av syndafallets konsekvenser. Det skriver pingstpastorerna Sören Perder och Sam Wohlin i debatten om kvinnligt ledarskap.
Det finns ett klassiskt foto av ledarskapet i det som brukar räknas som den första pingstförsamlingen, församlingen på Azusa street i Los Angeles i början av 1900-talet. Där syns en skara människor, svarta och vita, gamla och unga, män och kvinnor. Att kvinnor har ledande tjänster i pingstväckelsens församlingar är alltså inte något modernt påfund, det var snarare så det började."

Om skillnader mellan protestantisk och katolsk tro, del 2 (3)
- Mikael Karlendals blogg - "Enligt den katolska kyrkosynen är kyrkan en synlig institution grundad av Jesus Kristus på klippan Petrus. Katolikerna betonar att kyrkan är en synlig verklighet liksom alla andra kroppar är det. Kyrkan är alltså inte bara en osynlig andlig storhet som kan ta sig vilket uttryck som helst, allt efter tycke och smak hos de troende, utan en konkret synlig institution med ett lika konkret och synligt ledarskap som Jesus själv instiftat – med påve och biskopar.
Den katolska kyrkan är hierarkisk. Den styrs av biskopar, av vilka påven är den högste. Under biskoparna finns präster och under dem diakoner. Detta episkopala system har både historiska och bibliska rötter och var allmänt etablerat i fornkyrkan redan mot slutet av 100-talet. I fornkyrkan var detta viktigt för bevarandet och försvaret av den rätta apostoliska läran. Man gjorde en poäng av att den som exempelvis blev insatt som biskop av Antiokia blev insatt av andra biskopar som i sin tur var insatt av andra biskopar som i sin tur ytterst blev insatt av någon apostel. Detta kallas apostolisk succession och utgjorde i fornkyrkan en garanti för att den rätta läran och den rätta tolkningen av skrifterna bevarades. Och man använde denna ordning som ett argument mot villoläror som till exempel gnosticismen, som inte kunde uppvisa någon synlig härledning av sina läror tillbaka till Jesus."

Tid att resa upp ditt personliga bönealtare
- Patrik Sandberg i Bönebloggen - "Visst vill vi segra denna sommar genom att stå upp för Herrens Ande? Men akta på Herrens budskap. Till Efesos församling säger Herren: ”Jag känner dina gärningar, ditt arbete och din uthållighet. Men jag har en sak emot dig: att du har övergett din första kärlek. Kom därför ihåg varifrån du har fallit, och vänd om och gör dina första gärningar.  Annars, om du inte vänder om, kommer jag till dig och flyttar din ljusstake från dess plats.”
Vi ser också i breven tilltal som ”… namn om att du lever, men du är död.” ”Du är varken varm eller kall. Jag skulle önska att du vore antingen kall eller varm. Men du är ljum och jag vill spy ut dig ur min mun.  Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag. Visa därför iver och vänd om!  Herren älskar dig och säger: Se, jag står vid dörren och knackar. Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig.” Res upp ett bönealtare i varje region, stad, ort, hem och kyrka i vårt land! Hör du inte hur Herren vill komma med en visitation och hur han knackar på ditt hjärtas dörr för att hålla måltid med dig?
Nu är tiden att resa upp ditt personliga bön- och lovsångsaltare, ert familjebönealtare, bönealtare i er kyrka (Jes 56:7), på er arbetsplats, regionsbönealtare varje månad i varje stad och ett nationellt bönealtare."

Prayer That Is Pleasing to the Lord - David Wilkerson (February 1996) - Read more HERE.

Stående applaus til STOMP - Perleportalen - Les mer og se video HER.Stående applaus til STOMP

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar