Dagens Nyheter

28 juni 2015

Nyhetsflödet söndag den 28 juni

”Ship to Gaza får stöd av Islamiska Jihad”
- Svt Nyheter - ”I motsats till vad Dror Feiler och Staffan Granér skriver är Ship to Gazas egentliga målsättning provokation. En provokation som Islamiska Jihad nu använder i det intrikata spelet i regionen”, skriver Ulf Öfverberg.
Dror Feilers och Staffan Granérs artikel den 15 juni är en enda lång anklagelseakt mot Israel.
Förutom att lägga hela ansvaret på Israel för den rådande situationen är deras syfte, påstår de, att bryta blockaden av Gaza. Vad som händer efter det, har de dock inget svar på.
Blockaden av Gaza har visat sig vara nödvändig åtskilliga gånger. Skälet är Hamas, terrorgruppen som styr Gaza med järnhand, som jagar homosexuella, sätter oppositionella i fängelse och kontrollerar kvinnors liv och reproduktion.
Hamas försöker ständigt föra in vapen sjövägen till Gaza. 2009 stoppade Israel båten S Francop som hade 500 ton ammunition i lasten.
År 2011 stoppades Victoria lastad med 50 ton ammunition och i mars 2013 hindrades KLOS C med en last av 40 M-302 raketer, 181 granater och 40 000 ammunitionskulor."

Borde inte Jesus erbjudas nu i stället för Zen?
- Leif Hallberg i Dagen - "”Try Zen! Pröva Zen!” Denna uppmaning med stora bokstäver på en inbjudningsaffisch vid Adolf Fredriks kyrka i Stockholm fick mig att stanna upp häromdagen. Och i stor förvåning!Zenmeditation pågick under ledning av en av kyrkans präster framme vid koret, fick jag veta när jag diskret sökte en förklaring vid ingången. Från mina teologistudier i Uppsala på 1960-talet minns jag att zen har sina rötter i den kinesiska buddhismen. Jag frågar mig därför – med bestörtning i sinnet och sorg i hjärtat – varför Svenska kyrkan som ett evangeliskt-lutherskt trossamfund inbjuder till zen och dessutom vid ett till Gud invigt altare."

Marcus Birro sommarkrönikör i GP
- Världen idag - "Under sommaren tar Göteborgs-Posten in ett antal sommarkolumnister som ska medverka på tidningens ledarsida. En av dessa är författaren och Världen idags krönikör Marcus Birro.
"När exakt all annan etablerad media vägrar att ens ta i mig med tång vågar @GPledare be mig skriva. Det finns media som inte jagar i flock!" kommenterar Marcis Birro på twitter.
Bakgrunden är att han fick sluta skriva krönikor i Expressen och att det stormade kring honom efter att han medverkat i en podcast som står nära en högerextrem sajt. Birro menade själv att han varit naiv och okunnig om vilket sammanhang han medverkat i och kritiserade istället Expressen för bristande stöd i samband med dödshot och för att inte stå upp för bredd i debatten."


Ungdommer som ikke vil gå - Dagen.no - Les HER


As the Salvation Army turns 150, what role does it have to play in secular society? Part 2 of 4 - Martin Fletcher in FSAOF blog - Read HERE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar