Dagens Nyheter

22 juni 2015

Nyhetsflödet måndag den 22 juni

Gud bevare oss för religionen
- Inga-Lina Lindqvist i Aftonbladet om ett kristet folk som vägrar kalla sig kristna - "En mörk och ruggig kväll i november 1979 förstod jag begreppet frihet.
Jag hade bott i Sverige i några månader. Jag var femton år, hatade den slitna malmöitiska förorten som ödet hade placerat mig i och saknade mitt sovjetiska liv.
Kvällen var mörk, jag gick runt med blicken fäst i marken. Jag led.
Sedan råkade jag titta upp – och tappade andan. Höghus efter höghus reste sig omkring mig med otaliga fönster. Och i varje fönster, precis vartenda ett, lyste en pyramid och en sexuddig stjärna.
Jag sprang hem och frågade min mamma vad som var på gång. Hon sa att det snart var jul. Vi firade inte jul i Sovjet. Vi firade internationella kvinnodagen, oktoberrevolutionen och, som en borgerlig eftergift, även nyårsafton.
Jag sa: ”Jag förstår, när det är jul i Sverige säger staten att man ska tända en pyramid i fönstret.” Min mamma sa: ”Nej, svenskarna gör det helt av sig själva.”

Dolda tillgångar
- Åke Hällzon i Hemmets Vän - "Regeringen har bestämt att den bortre gränsen i sjukförsäkringen ska tas bort. Detta beslut fattas samtidigt som larmrapporter berättar om en dramatisk ökning av antalet sjukskrivningar till följd av psykisk ohälsa. Ett rimligt antagande är därmed att en viktig drivkraft för alla aktörer i sjukskrivningsprocessen att få tillbaka personen i arbete – innan tidsgränsen nås – nu försvinner. Sjukskrivningstiderna överlag kan förväntas bli längre och sjukfrånvaron öka.
Jag tror att regeringen misstar sig. Den som är allvarligt sjuk ska förstås inte arbeta, men jag blir alltmer övertygad om att vi inte alltid är så sjuka som vi tror. För hur kommer det sig att vi sjukskriver alltfler människor för psykiska besvär i ett av världens mest välmående länder? Det är som om svensken inte verkar förstå att motgångar drabbar oss alla förr eller senare. Den som på grund av skilsmässa, spelmissbruk eller otrevliga kollegor på jobbet inte orkar eller vill jobba borde inte sjukskrivas. Att brottas med livet är så att säga inte en sjukdom. Och att i de perioder när livet är tungt bli sjukskriven och isolera sig i hemmet, inte behålla sina rutiner och kanske till och med bli sängliggande, det är direkt destruktivt för den som mår dåligt. Fråga vilken psykiater som helst."

Hur kan man veta vad som är kristen tro?
- Mikael Karlendals blogg - "Frågan kan förefalla enkel, men är samtidigt ganska komplicerad. Det finns miljarder kristna och tusentals samfund, vem ska man fråga? Många svenska kristna skulle nog efter en viss betänketid säga att man får svaret om man läser Bibeln. ”Bibeln är högsta auktoritet över vår tro”. ”Läs den under bön och fundera, så kommer du fram till vad kristen tro är.”

It's all about attitude - Someone sent me an e-mail....  - Read HERE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar