Dagens Nyheter

6 juni 2015

Nyhetsflödet söndag den 7 juni

Inte utan korset
- Stefan Swärd om korsets betydelse i sin nya bok "Inte utan korset" - "Hur man ser på korset avgör ju helt hur man ser på frälsningen och evangeliet, så det handlar inte om något teologiskt finlir.
Om Kristus inte bar vår synder på korset, hur blir vi då av med dem?
Huvudläraren på THS Thomas Kazen tror inte att Kristus bar våra synder på korset, så det är ju intressant att veta hur han förmedlar till THS-studenterna hur vi ska förkunna frälsning. Jag har granskat Sofia Camnerin där det finns exakt samma problem med hennes försoningsteologi.
Huvudläraren i systematisk teologi vid Örebro missionsskola Roland Spjuth har uttryckt sig om korset på ett helt annat sätt än vad jag gör i denna bok. När har EFK svängt i försoningsläran? Och när fattades ett sådant beslut? Eller vad står EFK för i försoningsläran?
Enligt uppgifter till mig från initierat håll så predikar Niklas Piensoho i Filadelfia en annan syn på korset än vad jag uttrycker i denna bok. Håller pingströrelsen på och svänger i försoningsläran? När bestämdes det?
Min bok är ett bra avstamp om man vill diskutera dessa frågor. Och kom ihåg, korset och försoningsläran definierar vad evangeliet är, vad det handlar om.
Ju mer kors, ju mer nåd. Ju mer marginaliserat kors, ju mer gärningskristendom, ju mindre nåd.
Frälsningsverket fullbordades på Golgata. Det är grunden för att bygga våra kristna liv, inte i våra känslor, vår grad av andlighet, inte ens vår församling eller vår pastor.
Jesus och hans fullbordade verk är min grund. Då kan man stå stadigt i sin kristna tro."



Jesus i Globen väcker intresse
- Världen idag - "Annonsskyltar på bussar och tåg i Stockholm inbjuder till "Fire of God", den kristna jättesatsningen i Globen nästa vecka.
– Vi är laddade, försäkrar de fyra arrangörerna och välkomnar kristna i hela landet att sluta upp.
Ryktet om konferensen har spridits snabbt via massmedia och sociala medier.
– Vi har nått fler människor än vi ens kunnat önska, säger Charles Haddad.
På varldenidag.se fick intervjun med två av arrangörerna nyligen snabbt 2 300 gilla. Även i annan kristen media har satsningen fått växande uppmärksamhet. Nyligen var ett par av arrangörerna dessutom inbjudna till Kanal 5:s "Breaking News med Filip & Fredrik.
Här framträdde de live inför kanske 200 000 tittare. Trots en kvick och lite ytlig vinkling, tycker Charles Haddad att de intervjuades med respekt.
– Jesus fick plats i sändningen och vi fick berätta att han helar än i dag. Nu blir människor nyfikna på Jesus och kristen tro, menar han.
Storsatsningen i Globen startar på torsdag kväll"

Ursprung som håller
- Marie Willermarks blogg - "Man kan inte tala om Frälsningsarméns 150 åriga historia utan att nämna kvinnans roll. Och den frågan blir bara förståelig om man lär känna ursprunget – William och Catherine Booth. Man anar lite av tonen i deras relation genom Williams uttryck ”she was the maker of me”- hon gjorde mig till den jag är.William_and_Catherine_Booth.x500
När jag i 20-års åldern funderade på min eventuella kallelse till officer hade det stor betydelse att få läsa Catherine Booths texter. När jag tvivlade på att 70-talets Frälsningsarmé hade någon framtid mötte jag där den tidlösa grundkallelsen som Gud format oss efter.
Hennes första skrift handlade om kvinnans rätt att predika. Hon tar grundligt itu med alla relevanta bibeltexter och driver argumentationen framåt med underlag av den tidens teologer. Men huvudfrågan är inte feminism och jämställdhet utan det enkla faktum att Anden kallar kvinnor att predika och Gud välsignar det med att människor blir frälsta."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar