Dagens Nyheter

3 juni 2015

Nyhetsflödet onsdag den 3 juni

Massiv beredskapsövning i hela Israel
- Paul Widén i Nyheter från Israel - "I söndags inledde det israeliska hemvärnet den omfattande beredskapsövningen Vändpunkt 15 som väntas pågå hela veckan. Idag tisdag kommer raketlarmet att ljuda i hela Israel vid två tillfällen, 11:05 och 19:05, för att prova beredskapen på simultana raketattacker från tre fronter, Gaza, Libanon och Syrien. Den i över tio år hårt raketansatta israeliska befolkningen som bor precis intill gränsen till Gaza har begärt att undantas från övningen, eftersom situationen där innebär att alla vet exakt var varje skyddsrum är beläget. I resten av landet uppmanas befolkningen att hörsamma raketlarmet, söka sig till närmaste skyddsrum och stanna där i tio minuter."

Erkännandet av Palestina fick KU-kritik
- Dagen - "Regeringen agerade för snabbt i samband med erkännandet av Palestina. Uttalandena från bland andra utrikesminister Margot Wallström (S) gav intryck av att beslutet redan var fattat. De får nu kritik av riksdagen.
Kommunikationen från regeringen borde tydligare ha speglat att det pågick en beredning av ärendet, konstaterar Konstitutionsutskottet (KU) i riksdagen.
Det var efter regeringsförklaringen hösten 2014 som regeringen gjorde uttalanden som ”vårt kommande erkännande av Palestina” och ”Sveriges erkännande av Palestina”. På det sättet gav man en bild av att man hade tagit ställning i frågan om erkännandet innan Utrikesnämnden hade haft möte."

Dogge Doggelito: "Man får lita på Gud som en superkraft"
- Sändaren - "Douglas ”Dogge Doggelito” Leon har gästat Centrumkyrkan i Farsta, först i gudstjänsten med både predikan och vittnesbörd och vid kyrkkaffet med frågestund.
Du studerar vid THS och ska bli präst?
- Nej jag ska inte bli präst, men jag hoppas att jag får lika mycket kunskap som dem. Jag vill inte hålla förrättningar som dop och begravningar utan vara ute bland folk. Jag lägger allt i Herrens händer och litar på honom.
Hur reagerar de unga när du berättar om din tro?
- De tycker det är intressant och kanske tar de till sig mitt budskap, men möten då människor tar kontakt för en dialog är också viktiga för mig."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar