Dagens Nyheter

10 okt. 2015

Nyhetsflödet lördag den 10 oktober

Lukas Berggren: Vår tids martyrer kan lära oss frimodighet
- Lukas Berggren i Världen idag - "Åtta kristna missionärer leds ut på en öppen plats av islamisterna i IS. Där skulle de tvingas att avsäga sig sin kristna tro på Jesus, och i stället välja islam. Missionärerna befann sig i Aleppo i Syrien och ville inte lämna området, trots att de visste att IS snart var där. Längtan att dela evangeliet med nödställda människor var uppenbarligen större än rädslan för IS, och större än rädslan för döden. "Varje gång vi gick till dem sa de alltid: ´Vi vill stanna här, det här är vad Gud har sagt till oss att göra, det här är vad vi vill göra.´ De ville bara stanna och dela evangeliet", sade ledaren för det missionsarbete de var verksamma inom till Charisma News.
   Två av de kvinnliga missionärerna berättade att de ville erbjuda männen Jesu frid och kärlek. När de frågar vad deras brott består i och vad de skulle straffas för, blev de brutalt våldtagna av terroristerna. Offentligt, inför de andra. Sedan halshuggs de åtta, tillsammans med ytterligare några missionärer, under det att de lyfter sina huvuden och ber till Jesus."

Allas kyrka blir ingens
- Nisse Johnsson i Kyrkans Tidning - "Svenska kyrkan präglas onekligen av en stark och medveten vänsterinriktning, där jag inte känner mig hemma.
Den tro som numera torgförs, blandar in rådande politisk korrekthet i budskapen, som känns väldigt främmande för många av oss. Det råder lite av en sekteristisk ”månglarnas marknad”, när man försöker sälja in de för tiden förhärskande politiska dagsländorna. Allas kyrka blir till slut ingens kyrka, budskapet blir urvattnat och allt mindre trovärdigt. Svenska kyrkan upplevs som en alltjämt hårdstyrd politisk kyrka, där dagsaktuella influenser  blir alltför påtagliga."

Det går att vara intellektuell och kristen
- Dagen - "Tro utan tanke blir obegriplig och skrämmande. Tanke utan tro riskerar att bli hjärtlös. Är det sant, som bibelordet säger, att ”Gudsfruktan är begynnelsen till kunskap”? Författaren och poe­ten Maria Küchen skriver om hur tro och kunskap formar varandra i ett ständigt pågående samspel.
   Jag är mycket förtjust i ord. Varje dag stöter jag på många ord som jag inte förstår. Det skrämmer mig inte, tvärtom väcks min upptäckarlust. Jag samlar på ord.
   Att samla på ord är inte bara det bästa sättet att lära sig främmande språk, det berikar också språket jag fick med modersmjölken och får det att växa – och när språket växer, då växer tanken.
   Jag ser till att lära mig nya ord varje dag, alltså är jag intellektuell. Att vara intellektuell innebär inte att vara märkvärdigare och intelligentare än andra, bara en vilja att upptäcka och lära."

Forskjellen på høyre og venstre
Fra Jostein Nielsens blogg:
Det kan være en tydelig forskjell for eksempel i politikken. De fleste av oss merker når vi har tatt på oss en sko på feil fot. Men i min logiske tankeverden er det ingen forskjell på vannet på høyre og venstre side av en liten båt: 
«Kast garnet ut på høyre side av båten, så skal dere få», sa Jesus. De kastet garnet ut, og nå klarte de ikke å dra det opp, så mye fisk hadde de fått. 
Joh 21:6 
Selv om Bibelen har en tendens til å favorisere høyre framfor venstre (1), tror jeg ikke at det er viktig i denne hendelsen. Det kan være at de alltid pleide å fiske på venstre side, og at det var viktig å formidle at man må være åpen for å tenke alternativt for å få fangst.Les mer HER.

Monumental Change - by Major Stephen Court  in JAC online - Read HERE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar