Dagens Nyheter

21 okt. 2015

Nyhetsflödet onsdag den 21 oktober

Israelrapporteringen behöver granskas
- Per Ewert i Världen idag - "Att svenska medier rent generellt är negativt inställda till Israel är ingen nyhet. Från 1970-talet och framåt har media tagit på sig avsevärt suddigare glasögon när de skildrat den palestinska sidan än de starkt kritiskt slipade glas som använts när Israel granskas. En trolig delförklaring till detta är en vilja att stödja den part som framstår som svagare i konflikten. Denna ambition har dock lett till mycket märkliga avvägningar, såväl moraliskt som journalistiskt.
   Många svenska nyhetsredaktioner har byggt in en så kritisk grundhållning gentemot Israel att den ofta tas som självskriven utgångspunkt. Aktuellts reportage i söndags om mordangreppen på enskilda israeler är bara ett exempel, där angriparen förvandlas till offer och vice versa. Här förklarade den förment neutrala intervjupersonen från Amnesty krasst, att nuläget beror på "ett utbrett övervåld från den israeliska sidan", medan den palestinska terror som det faktiskt handlar om gleds förbi i en bisats.
   Ett annat återkommande grepp är insinuerande formuleringar eller direkta sakfel. Nuvarande våldsspiral sägs bero på palestinska farhågor om att Israel vill ta kontroll över al-Aqsamoskén, trots att påståendet saknar grund. Metoden är dock prövad och befunnen effektiv."

Otäcka följder av polariserad opinion
- Elisabeth Sandlund i Dagen - "Det finns en anledning till att den juridiska termen för anlagda bränder som hotar liv, hälsa eller egendom är mordbrand, alldeles oavsett om något människoliv går till spillo.
   Den är förstås att det är ett mycket allvarligt brott, där de potentiella skadeverkningarna är enorma och omöjliga att bedöma på förhand. Särskilt oroväckande blir det när det finns grundad anledning att misstänka att de anlagda bränderna har politisk bakgrund.
   Att en rad planerade flyktingförläggningar på olika håll i landet blivit lågornas rov de senaste veckorna är ingen slump. Det är ett obehagligt tecken på den polarisering av den svenska opinionen som flyktingkatastrofen i Europa och Europas närområden utlöst.
   Det offentliga Sverige och civil­samhället har redan att gemensamt hantera en rad problem för att vi som nation ska kunna fullfölja vår medmänskliga plikt att ge människor på flykt undan krig, förföljelse och fattigdom en fristad. Nu krävs dessutom att betydande resurser avsätts för övervakning av potentiella mordbrandsmål och utredning av inträffade bränder.
   Också den som är kritisk mot den svenska flyktingpolitiken med argumentet att den kostar för mycket har bara av den anledningen skäl att med största kraft fördöma brandattackerna."

Tid att tala om vem Gud är
- Stefan Gustavsson i Världen idag - "Under lång tid har frågan i vår kultur handlat om Guds existens. Finns det, som kristen tro hävdar, en personlig Gud som skapat universum? Eller är universum, som den sekulära tron hävdar, det enda som finns?
   Svaret på den frågan får stora konsekvenser, inte minst för hur vi människor kan förstå oss själva. Ska vi relateras uppåt, till en person som alltid funnits och som är det personligas källa? Eller ska vi relateras neråt, till de partiklar den fysiska världen består av? Har vi ett ursprung som höjer vår status och värdighet och som ser det personliga som det ursprungliga? Eller har vi ett ursprung som sänker oss till materiens opersonliga processer?
   Med växande närvaro av muslimsk tro i Sverige kommer nu nya frågeställningar in i matchen. Kristen tro och islam delar övertygelsen att det finns en skapargud; islam har ju växt fram utifrån den judisk-kristna monoteismen och övertagit tanken på den ende guden. Men i beskrivningen av vem den ende guden är, delar sig vägarna.
   Genom hela Bibeln beskrivs Gud som Fader. Det är dock inte särskilt vanligt i Gamla testamentet. Ordet återfinns 15 gånger, till exempel i 5 Mos 32:6: "Är han inte din fader och skapare, han som gjorde dig". Anledningen till Gamla testamentets sparsamhet med uttrycket fader om Gud har antagligen med de omgivande kulturernas fruktbarhetskult att göra, där uttrycket lätt kunde få sexuella övertoner."

Hvem Vokter Inngangsdøren til Ditt Hjem?
- David Wilkerson - Februar, 2000 - Les HER.


Who is Guarding the Front Door?
-  David Wilkerson | February 7, 2000 - Read HERE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar