Dagens Nyheter

29 okt. 2015

Nyhetsflödet torsdag den 29 oktober

Berit Simonsson: Gör dig redo för Halloween
- Världen idag - "Jag fick reklam i min mejlbox i dag. Med uppmaningen att jag, mina barn och barnbarn skulle göra oss redo för Halloween 2015. Den aktuella avsändaren lockade också med exklusiva dräkter som lyser i mörkret. Det var ett leksaksföretag som hade vänligheten att påminna mig om att göra mig redo för Halloween.
   Avsändaren har rätt, vi har en underbar, härlig, ljus och vacker helg framför oss. En av höstens riktigt stora högtider. Ja, alltså inte Halloween då, utan Allhelgonahelgen med dess båda festdagar, "Alla helgons dag" som handlar just om helgonen och "Alla själars dag" som handlar om vårt evighetshopp.
   Vi behöver återerövra den helgen. Och se till så att vi inte blir bestulna på den. Bort med skelett, dödskallar och annat kommersiellt skräp och fram för ljuset från den himmelska världen. Det ljuset behövs, därför att ..."

Det är tid för mogna kristna att bli fäder som vänder sina hjärtan till barnen
- Lucas Logg i Bönebloggen - "Vineyardrörelsens grundare John Wimber ska ofta ha bett bönen: ”Gud, hjälp mig växa upp innan jag hunnit bli gammal”. En mycket tänkvärd bön. I Guds rike likställs nämligen inte ålder med mognad. Om ålder likställts med mognad hade inte Paulus uppmanat Timoteus att inte låta någon se ner på honom för att han var ung.
   Gud är Abrahams, Isaks och Jacobs Gud, generationernas Herre. I församlingen ser vi tyvärr inte i dag en hållbar kontinuitet av tron vid generationsskiften. Min fråga är om det inte är tid att uppgradera frågan om generationsklyftor till att handla om kristen enhet? Jesu bön att vi alla ska vara ett har under många år setts som ett rop på tvärkyrkliga relationer, och det behövs fortfarande mycket arbete med det. Jag tror dock att den största frågan om kristen enhet inte längre handlar om kyrkotraditioner, utan generationer. Generationsklyftor är kanske ännu svårare att hantera, den sprickan går inte mellan samfund och lokala församlingar, utan rätt igenom den lokala församlingen. Kan vi inte se med Guds ögon på olika åldersgrupper i den lokala församlingen kommer vi inte heller kunna se fullheten av Guds vision för vårt geografiska närområde."

Nytt nätverk för bibeltro inom Svenska kyrkan
- Dagen - "Ett nytt nätverk inom Svenska kyrkan håller på att startas upp. Förhoppningen är bland annat att människor, som i dag känner sig vilsna i kyrkan, ska hitta en församlingsgemenskap. -Vi vill tala ut och praktisera att Svenska kyrkan är grundad i Guds ord, säger Hans Lundaahl, till Dagen.
   Nätverket, som har fått namnet Vägen, är fortfarande i sin linda. Men målsättningen är tydlig. Det ska vara en stöttande gemenskap för människor, inte bara kyrkligt anställda, som vill anamma en bibeltrogen kristen tro.
   - Jag citerar gärna första kapitlet i kyrkoordningen, den som i folkmun kallas portalparagrafen, där det står att Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära är grundad i Guds ord. Vi vill koppla ihop de som är grundbultade i Svenska kyrkans historia, säger den pensionerade EFS-prästen Hans Lundaahl, som tillsammans med prästerna Carl-Erik Sahlberg, Peter Artman och Pontus Olausson ingår i nätverkets ledningsgrupp."

Angela Merkel som vekkelsesforkynner
- Dagen - Les HER.

It´s Thursday - Reflections on Genesis (47)
- Howard Webber - Read HERE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar