Dagens Nyheter

1 jan. 2016

Nyhetsflödet fredag den 1 januari 2016

David Cameron: Jesus Kristus är fredens furste
- Dagen - "Storbritanniens premiärminister David Cameron prisade landets kristna rötter och värderingar i sitt jultal till nationen.
   Han tackade de läkare, sjuksköterskor, militärer och frivilliga som har offrat sitt eget julfirande för att bekämpa terrorhot, krig och hjälpa krigsdrabbade, flyktingar, hemlösa och utsatta.
   "Det är tack vare att de utsätter sig för fara som vi kan ha fred. Och det är av just den anledningen som vi i dag firar födelsen av Guds ende son, Jesus Kristus - Fredens furste", sa Cameron."

Siewert Öholm: Upp till kamp – för kristen värdegrund
- Världen idag - "Endast en röst, en slags "kristen NGO-organisation" i form av Svenska Evangeliska Alliansen med teologen Stefan Gustavsson har klarat att hålla de filosofiska och teologiska ställningarna mot ateisten Richard Dawkins och hans svenske lakej Christer Sturmark. Sveriges Kristna råd har sedan länge övergett ett profilerat försvar för tro och teologi till förmån för populistiska utspel i miljöfrågor och senast i migrationsdebatten, där man kopierat de politiska programmen från Vänsterpartiet och ultralibertarianer. (Månggiften och bort med nationalstaterna är exempel på uppmärksammad profilpolitik i både C och V) Det senaste utspelet från en statlig utredare vill tillåta könsbyte från tolv år. Könen tillhör förlegat normtänkande och skall avskaffas. Ett tyst men intensivt lobbyarbete pågår för att ersätta man och kvinna, han och hon med en oidentifierbar hen-beteckning. Inte en enda politiskt korrekt artikel från Sveriges kristna ledare blir relevant om de samtidigt blundar för att Guds skapelseordning är under frontalangrepp."

Jag är kristen nu
- Sonja i Nöjesguiden -  Ni som har följt min blogg ett tag minns kanske när jag skrev det här inlägget om min depression.
    Ja jag vet inte var jag ska börja men inte länge efter att jag skrev det där inlägget så blev jag kristen.
   Jag kan inte förklara exakt hur det gick till. Jag var trött, slut och utan hopp. Jag kände mig förlorad och förtappad. Jag var rädd för allt och det kändes som att den här världen höll på att rasa över mig och sluka mig helt och hållet. I hela mitt liv har jag känt att jag haft en gnista inombords som fört mig framåt även i jobbiga tider men vid det laget kunde jag knappt ana den gnistan längre.
   Även fast jag på många sätt klarade vissa saker bättre än jag gjort tidigare, så kändes allting så himla meningslöst.
   Och på nåt sätt så blev det så illa att jag bad. Jag hade läst nånstans att "there is power in the name of Jesus" så jag tänkte "jaja kan jag prova setralin så kan jag väl prova det här med" och så bad högt för mig själv typ så här: "Jesus ta bort det onda" och "Jesus nu lägger mig själv i dina händer, jag klarar inte mer själv". Jag tyckte till och med själv att det kändes skitkonstigt, men jag gjorde det ändå.
   Och det var i princip som att jag la mig som vanligt på kvällen för att vakna till en helt ny sorts dag. Det är svårt att beskriva. Jag har berörts i mitt innersta och det har förändrat allt."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar