Dagens Nyheter

9 jan. 2016

Nyhetsflödet söndag den 10 januari

Möt året 2016 med tro och förnuft
- Tommy Dahlman i Inblick - "Varför skapade då inte Gud en värld utan ondska och synd? Svar: Det var det han gjorde! Ondskans källa är inte Guds allmakt utan människans fria vilja. Om Gud hade skapat en värld utan mänsklig frihet hade den samtidigt varit utan kärlek.
    Vi kan köpa en docka i en leksaksaffär som visserligen säger "jag älskar dig" när vi vänder på den. Men det är ingen äkta kärlek. Dockan är bara programmerad. Sann kärlek kan bara utgå från en fri vilja. Det kan uppfattas som ett högriskprojekt av Gud när han gav människan en fri vilja. Risken att människan skulle vända honom ryggen kände han mycket väl till. Men kärleken till Gud måste vara hämtad från vårt innersta, vårt hjärta, vår egen fria vilja. Allt annat skulle vara utan sanning och äkthet.
   Inför det nya året finns en viktigare fråga än den om ondska såsom ett argument mot Guds existens. Och det är den om det onda såsom en andliga skilsmässa från Gud.
   Varje världsmedborgare ansvarar för sitt personliga svar på denna brutna relation. En frälsare är nämligen viktigare än en apologet eller en doktor i religionsvetenskap."

Så gör du ett andligt bokslut för 2015
-  Therese Peterson i Dagen - "Precis som företag och organisationer gör bokslut runt nyår, kan det vara en god idé att göra ett andligt bokslut för sig själv och sin själ. Det menar prästen Tony Larsdal, som ser det som ett fantastiskt tillfälle för personlig tillväxt.
– Genom att göra ett andligt bokslut får jag tillfälle att både se tillbaka – hur har det gått, vilka förhoppningar hade jag och hur blev det – samt blicka framåt. Det hjälper mig att leva medvetet, och att komma närmare Gud.
– Filosofen Sokrates sa att ”ett oreflekterat liv är ett olevt liv”. Att göra ett andligt bokslut hjälper mig att leva mer helt och det kan också göra att jag ser mitt liv mer som en berättelse som Gud är med och skriver tillsammans med mig, säger prästen Tony Larsdal."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar