Dagens Nyheter

2 jan. 2016

Nyhetsflödet lördag den 2 januari

Biskopar i strid mot tanken om reinkarnation
- Världen idag - "Flera biskopar och teologer såg sig föranledda att rycka ut till försvar för klassisk kristen tro när biskop emeritus Bengt Wadensjö i en debattartikel öppnade för reinkarnationstanken.
   Flera biskopar ryckte snabbt ut med invändningar mot resonemanget.
   "Det kan verka generöst att inkorporera sådant som folk gillar i största allmänhet och kalla det kristet, men dessa trosföreställningar hör inte hemma i kristen tro", skrev biskop Martin Modéus på debattplats i Svenska Dagbladet."

Humanism krävs inte i religionsundervisning
- Dagen - "Utbildningsdepartementet i Storbritannien betonar att landet är kristet. Därför behöver skolor inte undervisa i sekulära livsåskådningar eller humanism på religionskunskapen.Efter påtryckningar från olika lobbygrupper att icke-religiösa livsåskådningar, såsom humanism, måste undervisas på samma sätt som religionsundervisning i skolan har.      
   Utbildningsdepartementet i Storbritannien tillsatt en utredning. Men till lobbygruppernas besvikelse fick utredningen motsatt effekt. Nu betonar Utbildningsdepartementet att landet först och främst är en kristen nation och att skolor därför inte behöver prioritera icke-religiösa livsåskådningar i sin religionsutbildning."

5 spännande saker som jag hade missat med kristendomen
- Sonja  i Nöjesguiden - "I kväll firade jag min första julafton som kristen och för första julen i mitt liv fattar jag vad julsångerna om Jesusbarnet handlar om. Det finns så mycket med kristendomen som jag har missat!
   Här är en lista fem spännande saker som jag hade missat med kristendomen:
1. Att Jesus lever
   Av nån anledning hade jag missat delen av evangelierna där Jesus återuppstår, vandrar omkring både här och där, för att sedan stiga upp till himlen - inte som en döing, utan levande och vid sitt sinnes fulla bruk. Jag hade på nåt sätt fastnat vid att han var död eller åtminstone väldigt svår att få tag på. Det första som hände när jag blev kristen var att hela mitt inre typ sjöng Jesus lever och att han är med mig och att han är glad för att jag äntligen har tagit emot honom. Ja jag vet, det låter lite galet, men det är som det ska och ingen upptäckt har gjort mig gladare och det gör det värt att berätta om."


Mer enn nok å leve av i 2016…
- Jostein Nielsens blogg - Les mer HER.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar