Dagens Nyheter

20 jan. 2016

Nyhetsflödet onsdag den 20 januari

Stefan Swärd: Den rättfärdige ska leva av tro
- Världen idag - "Tro handlar om att vi bygger våra liv på Guds löften och Guds ord i stället för känslornas och omständigheternas vindflöjel. Abraham kallas för trons fader och hans liv kännetecknades av att han höll ut i tro.
   Tro är inte samma sak som positivt tänkande. Tro är inte önsketänkande. Tro är inte pep-talk. Tro är inte att sopa problemen under mattan. Tro är inte att leva i det blå. Tro handlar om att räkna med Gud, inse Guds storhet och närvaro, och inse att Gud har talat till oss genom sitt ord som är sprängfyllt av Guds löften. Att bygga sitt liv på löftena, är att bygga sitt liv på det fasta fundamentet.
   På samma sätt behöver både församlingsliv, samfundsliv och kristen verksamhet bygga på tro på Gud. Annars blir vi bara försiktiga, räknar bara med omständigheter och det vi kan se och ta på med våra begränsade sinnen.
   Tro är inte orealistiskt, det är realistiskt, därför att det också räknar med Gud. Verkligheten finns hos Gud."

Det kostar på att bekänna namnet Jesus
- Jonas Nordén i Efter Kristus - "Efter några år boende utomlands, där jag kunnat få lite perspektiv på landet Sverige och svensk kristenhet, så är det med stor sorg i hjärtat jag konstaterar att förkunnelsen om Jesus Kristus, som den enda vägen till frälsning, på många håll har tystnat i vårt land. I allt färre kyrkor och från allt färre präster och pastorer får man idag höra en förkunnelse som utmanar till omvändelse och tro på den ende, sanne och levande Frälsaren, Jesus Kristus. Varför är det så?
   Det kan givetvis finnas många svar på den frågan, men en av de starkaste anledningarna till det tror jag är att det faktiskt kostar på att bekänna namnet Jesus. Det finns alltid ett pris att betala för den som väljer att gå det som Jesus själv kallar för ”den smala vägen” (Matt 7:13-14). Detta är ett pris som färre och färre är beredda att betala i Sverige idag.
   Priset man får betala är att bli betraktad som intolerant och trångsynt. Man anses inte vara ”öppen” för människors olika andliga vägar. Man betraktas också som omodern, anti-intellektuell och fientlig mot andra människors tro och kultur. Det kan absolut vara ett högt pris att betala. Det var ett pris som Jesus själv fick betala, det var ett pris som hans första anhängare fick betala – och det är ett pris som kyrkan och kyrkans profeter genom alla tider fått betala. Det är ett pris som en kyrka, och kyrkans företrädare behöver vara beredda på att betala."

Kan Gud och Darwin vara överens?
Bength Gustafson i Bengths Blogg - "Gud är evig men Darwin är död sedan 1882, men kan Gud vara överens med det som Charles Darwin kom fram till, när det gäller evolution och ”det naturliga urvalet”? Eller är det till och med så,  att Gud har använt sig av evolution och av ”det naturliga urvalet” under oöverskådliga och okända tidsrymder?
   Mitt svar är ett tydligt NEJ på dessa frågor. Men VARFÖR ställer jag då dessa frågor och VARFÖR skriver jag om just detta? Jo, därför att det finns kristna som svarar JA på dessa frågor och de tror på och lanserar vad som kallas ”Teistisk evolution”, även kallad ”kreationistisk evolution”. Här i Sverige har vi en ivrig förespråkare för denna tro i pastor Torsten Åhman, och den som kanske är den mest kände interanationellt sett, är Francis Collins, vetenskapsman och kristen.
    Jag ska motivera mitt NEJ genom att återge vad Francis Collins säger om innebörden av ”Teistisk evolution”. Därefter ska jag redovisa några citat från Charles Darwins verk: ”Om arternas uppkomst”, och sedan redogöra för sådant som jag menar är tydliga konsekvenser av ”Teistisk evolution”. Detta som sammantaget är mitt svar på varför jag inte tror på ”Teistisk evolution”. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar